2010. május 13., csütörtök

SZEGFŰGOMBA, HUMMUSZ, KERTECSKE...

A tavasz már csak ilyen. Nem csak a természet kapcsol teljes gőzerőre -naponta látjuk egyre csak burjánzani a növényzetet-, hanem körülöttünk is minden "beindul". Észre sem vesszük, és csak megyünk, tesszük a dolgunkat, mégis úgy tűnik, semmire sem jut idő. Pedig csak arról van szó, hogy kimerészkedve téli vackunkból egyre több a feladat. Az energiánk is több, az egy napba sűrített órák száma azonban sajnos nem változik. Így történhetett az is, hogy alig jutok gépközelbe. Az írnivaló viszont csak gyűlik, gyűlik.

Bele is csapok a közepébe.



Miután néhány évvel ezelőtt elolvastam a Ph csoda című könyvet, teljesen lemondtam az általam addig imádott gombákról. Érdekes, nem okozott nehézséget. Egyébként mindig is inkább a vadon termő gombákat kedveltem.
Az elmúlt időszakban az élő ételes forrásokat böngészve rengeteg gombás ételre leltem, kissé meghökkenve. Úgy gondoltam, egyszer-egyszer én is beilleszthetem a hétköznapokba, belehalni csak nem fogok (persze gombája válogatja :)). Túrázásra nem volt alkalmunk, így a piacon vettem egy kis szegfűgombát.

Mindenképpen valami aszalt dologra gondoltam, nemrégiban vettem egy csodálatos könyvet Matthew Kenney  -től, amiben sok gombás megoldás van. Amit innen kölcsönöztem, az annyi, hogy bepácoltam a gombát. Hogy mibe, az valami spontán suggalatra jött:

1 ek reszelt gyömbér
1 db citrom reszelt héja
1 tk Tamari szójaszósz
3 ek extra szűz olíva olaj
1 tk aprított rozmaring
3 csipet vaníliás só (ez tengeri só -fleur de sel- vaníliamagokkal keverve, isteni!)

Mindezeket összeforgattam a kb 20-30 dkg tisztított szegfűgombával, majd 35°C-on kb 4 órán át aszaltam.
Pont azt kaptam, amit szerettem volna: egyik fűszer sem dominál, mind csak aláfestik a gomba bukéját mind illatban, mind pedig ízben. A vanília kellő édességet ad, ami szerintem nagyon passzol a gomba intenzivitásához, de a gyömbér és a citromhéj kellőképpen ellensúlyozza ezt. Megvan az egyensúly. A rozmaring csak plussz, de szintén csak aláfestés.

Szórható salátára, lehet vele pástétomot ízesíteni, gazdagítani, szórható tésztára -legyen az élő vagy pasta-, ha már itt tartunk gondolom egy rizottó sem sértődne meg, ha ezzel az ízorgiával adnánk meg a jellegét. Kevés is elég belőle, mert nagyon intenzív.

Hummuszt is készítettem sokadik alkalommal a napokban. Az utolsó, amit nyers csicseri csírából csináltam kicsit tömény volt a hüvelyes és borsófélék csírájára jellemző nyersességgel. Most úgy próbálkoztam, hogy a csírákat enyhén pároltam néhány percen át. Került még bele áztatott szezám, fokhagyma, szójaszósz, citromlé, cayenne bors, kurkuma és olíva olaj. Fényképre nem volt most lehetőségem:( A korianderzöld még hiányzik nekem belőle, de már úton vannak a kis aranyosak:


Én nem csinálom olyan krémesre a hummuszt, mint ahogyan azt sok helyen kóstolhatjuk, de csak azért, mert semmi kedvem annyi olajat bele tenni. Úgyhogy az enyém egy kicsitsűrűbb. Dehát ez már ízlés dolga.

Ha már földközelbe kerültünk, akkor megemlítem, hogy az elmúlt hetekben izgatottan vártuk, mi lesz az elvetett magvacskáinkkal. Íme:


Kakukkfű,



Levendula,


Spenót,


Édeskömény,


Fekete gyökér,


Mángold

A rukkolát alig vártam, tudtam, hogy az már szedhető lesz hétfőn, de sajnos a jég elverte az egészet. Jobban örülök, mintha valami rovar dézsmálta volna meg. Megvágtuk, és remélem néhány héten belül asztalra kerülhet :)
Sok minden van még a kertben, de azokat párom édesapja nevelgeti. 
A kis házikónk kertjének sztárja pedig:


A bodzafa!

Tavaly csupán néhány ernyőnyi bogyó volt rajta, most roskadozik a virágoktól, így azt találtuk ki, hogy félig megritkítjuk az ágakat több okból: a virágokat szeretném kiszárítani, illetve tervezek egy-két finomságot is:)
Így koncentráltabb lesz talán a megmaradt termés íze, tartalma, és az ágak is elbírják majd a súlyt.

Került még ebbe a kis kertbe néhány pari palánta is, csak hogy legyen reggelente frissen szedett, zamatos paradicsomunk. Koktél, korai, és sima, mezei parit ültettünk. Ezek még nem kerültek lencsevégre.

Ti hogy álltok kertészkedéssel? Akár teraszon, balkonon, konyha ablakban?  Én bármilyen tanácsot elfogadok, bár a környezetemben sok tapasztalt gazdálkodó van, minden ötletnek örülök.
Pesten is próbálkoztam anno, de igazából mindig ilyesmire vágytam. 
Láttatok már csicsókát ? Mármint magát az élő növényt? Mert az is került a kertbe, a szomszédtól, legközelebb lefényképezem.

Időközben a zsályás körtesali receptemet is elkészítettem, amit An receptversenyére küldtem.

  

Most hirtelen ennyi. Rengeteg gondolatom lenne még, de azt hiszem azt majd a következő bejegyzéshez kapcsolom. 
Szép napot Nektek!

5 megjegyzés:

Adorján Éva írta...

milyen gyönyörűen növekednek!!!! mindig csak halogatom, idán a diploma miatt nem tudtam ezzel foglalkozni, de máe nagyon várat magára nálunk is, hogy kihasználjam a kertet! egyelőre még csak fűszernövények vannak, hagyma és pár gyümölcs, illetve egy rebarbarát ültettem két éve, ami most kezd megerősödni, de nyersen nem nagyon tudom mit kezdjek még vele (a zöldjét nem szeretném kidobni, de nem tudom, emg lehet-e enni. nemt udsz erről valamit??)

hummuszt én is szoktam csinálni, főttet régen egész sokszor, de sosem használtam bele olajat.. csak összeturmixoltam főzőlével, és pont olyan krémes lett, mint az eredeti.
nyerssel egyszer próbálkoztam, de nekem is túl csíraíze volt.. :S még talán megpróbálom egyszer cukkinivel lágyítani.

Norka írta...

Én is valami ilyesmire gondoltam, a hummuszt illetően, Vizet nem akartam bele rakni. Én valamilyen préselt lére gondoltam. Esetleg sárgarépa. Majd kikísérletezem. Hogy áll a diplomád? Utánanézek a rebarbarának. Valahol már találtam egyszer valamit

Annipanni írta...

Nagyon szépen növögetnek a zöldecskék! A spenót is milyen gyönyörűű.!!

Norka írta...

Finom is volt. Reggeli turmixként végezte egy kis eper társaságában:)

Adorján Éva írta...

hehe.. azért az epres-zöldes trumixoknak van egy érdekes megjelenése :D most már tényleg őrültnek néz a családom!
köszi norka, remélem lesz a diplomából valami, de ez majd a kiállításon dől el. jujj a 7végén már rendezni kell! ehh, közben meg ezerrel tanulok..