2010. július 22., csütörtök

30 LETTEM!

Tegnapelőtt betöltöttem a 30-at! Ebből az alkalomból két dologgal is megajándékozom magam: Elhagyom a maradék tejterméket is az étrendemből. Ez többnyire nem önmagában, hanem bizonyos ételekhez adott tejszármazékokat jelent. De most teljes szabadságomban meghúzom a vonalat és nem élek többé állati eredetű élelmiszerekkel.
A másik ajándékomon sokat gondolkodtam. Van-e rá időm, szükségem van-e rá egyáltalán. Végül úgy döntöttem, hogy belevágok. Elkezdek egy angol nyelvű blogot nyers és vegán ételekről és csak úgy az életről. http://alovelyplanet.blogspot.com/ A bejegyzések nem szinkronban szerepelnek majd a két blogon, így érdemes ezt is nézegetni. Az első bejegyzés kivételesen azonos, az alkalmora való tekintettel. 
Nektek pedig néhány recept, amelyek a vasárnapi családi összejövetelen debütáltak nem kis sikerrel. Első ötletem az volt, hogy lesokkolom a vendégeket, és csak nyers, élő ételeket fognak kapni. De végül megenyhült a szívem, de csupán azért, mert a családom is mindig gondol rám, és kapok valami külön ételt. Így egy kellemes grillezés lett a buliból salátával, padlizsánkrémmel, cukkíni pesto-val, krékerrel és házi kenyerekkel. És persze isteni desszertekkel!



Olívás kenyér szárított paradicsommal:

kb. 75 dkg fehérliszt
kb. 25 dkg rizsliszt
1 cs. sűtőpor (foszfátmentes)
Himalája só
10-15 dkg darabolt vagy szeletelt fekete olívabogyó
5-10 dkg szárított paradicsom
1 dl extraszűz olívaolaj
Tisztított víz



Először a száraz alapanyagokat keverjük össze, majd ezt összegyúrjuk a többi hozzávalóval. Olajjal kikent formába tesszük a téstát és kb 1-1 1/2 óra alatt a sütő középső szintjén készre sütjük.

Zöldfűszeres-fokhagymás kenyér fenyőmaggal

kb. 75 dkg fehér liszt
kb. 25 dkg rizsliszt
2 cs. sütőpor
Himalája só
1/2 fej aprytott vagy szeletelt fokhagyma
5 dkg fenyőmag
sok zöldfűszer: petrezselyem, bazsalikom, zsálya, rozmaring, kakukkfű.



A fenti recepthez hasonlóan összeállítjuk a tésztát, két bagettet formálunk belőle és ugyanúgy sütjük mint az olívásat.



Paprikás kréker

Ezt a receptet Golubkától kaptam, és mivel egy könyvben szerepelt email-ben küldte el nekem. Ha érdekel, írj, és elküldöm a magyar fordítással együtt! Érdemes kipróbálni!



Cukkíni pesto

2 közepes cukkíni
1/2 gerezs fokhagyma
1 bögre áztatott olajos mag (én mandulát és brazil diót használtam)
sok petrezselyem és menta
Himalaya só
1/2 citrom és 1/2 lime héja
kevés citromlé
kevés extra szűz olíva olaj

A cukkínit aprítóban daraboltam. Ugyanezt tettem a magokkal. A zöldeket az olajjal szintén felaprítottam, akárcsak a fokhagymát. Minden hozzávalót összekevertem a fűszerekkel együtt. Nagyon kellemes frissítő ízhatású krékerre, kenyérre, zöldségekkel.



Padlizsánkrém

2 db közepes padlizsán
1 db kaliforniai paprika
1 db nagyobb paradicsom
1/2 fej vöröshagyma
1 fej újfokhagyma
olíva olaj
Himaya só
1 csipet bors

A padlizsánokat kb 1 óra alatt héjastúl puhára sütöttem a sütőben. Hagytam kihűlni, majd lehúztam a héját. Pürésítettem. Az olajon megpirítottam a hagymát, rádobtam a kockára vágott paprikát. Néhány perc után ezt követte a paradicsom, majd az aprított fokhagyma. Belekevertem a padlizsánt, fűszereztem, ízesítettem, majd néhány alapos keverés után késszé nyilvánítottam. Estére lehűlt, imádták. Én is!




Nyári saláta

Ez egy egyszerű vegyes saláta volt cukorsalátával (kicsit vastagabbak és kesernyésebbek a levelei a fejesénél), parival, paprikával friss ubival. Az olíva olajon, citromleven kívül kivételsen kevés sót (saliba nem szoktam) és -a salilevél kesernyésségét enyhítendő- vörösáfonya szörpöt adtam az öntethez. Ez kissé édesen fanyarrá tette a salit.


Desszert gyanánt nem egy tortát, hanem két ízben sok kicsit csináltam:
Csokis-málnás

6 db kis tortácskához 8egyébként bőven elég egy fél egy főre, legközelebb kisebb formákat csinálok)
1 bögre áztatott dió
1/2 bögre akác méz
2 marék mazsola
1 bögre hajdina csíra liszt (a kétnapos csírákat megaszaltam, majd porítottam)
3-4 ek kakaó
1/2 tk őrölt szegfűszeg
1/2 tk őrölt fahéj

A diót és a mazsolát aprítottam annyira, hogy már ne legyen a massza darabos, de túl pépes sem. Belekevertem a mézet, a fűszereket, majd a lisztet. A folpack-kal kibélelt formákba nyomkodtam a hat felé elosztott 'tésztát'. Míg a krém elkészült, a fagyasztóban hűsöltek. Ezeket nyugodtan el lehet készíteni előre is, a mélyhűtőben jól érzik magukat egy darabig.

A krémhez:
2 db avokádó*
1 db banán
kakaó
őrölt gyömbér
1 kg málna
kevés akácméz 
1 tábla magas kakaótartalmú étcsokoládé (az adalékanyagmenteset ajánlom, én most 70%-os Lindt-et használtam)

Az avokádót és a banánt össze turmixoltam a kakaóval, gyömbérrel. A málnát néhány órára betettem az aszalóba, hogy ne legyen olyan lédús. Isteni illat terjengett a konyhában! Kár, hogy az nem fért bele a sütibe:((. Összeturmixoltam, de ez nem szükséges, mert aztán úgy döntöttem, hogy átpasszírozom a magok miatt. Tehát elegendő egyből átpasszírozni. Ezt a finom málnakrémet beleforgattam a csokikrémbe. Ezzel az isteni (vagy ördögi?) töltelékkel öntöttük fel a formákat, friss málnával és apróra vágott csokival díszítettük. (A többesszám segítő édesanyámat és nővérkémet jelöli).

*Sokszor hallok avokádóval kapcsolatos kudarcélményekről. A vásárláshoz a következőket javaslom. Kapható néhány helyen már étkezésre azonnal alkalmas avokádó. Ha ilyenhez nem jutunk -ez a gyakoribb-, akkor teljesen ép gyümölcsöket válasszunk. A keménység nem probléma. Én azért lehetőleg nem kőkeményet szoktam venni, de keményet. Szobahőmérsékleten néhány nap vagy egy hét alatt megpuhul. Ha nem akarom azonnal felhasználni, beteszem a hűtőbe. Itt is eláll még néhány napig. 
Azt tudjuk, hogy nagyon gazdag zsiradék tartalommal rendelkezik, ezért ne vigyük túlzásba. Néha azonban egy-egy ilyen desszert talán megengedhető.



Őszibarackos kókuszos lime-os "tésztával"

A tésztához :
1 bögre áztatott kesudió
2 bögre kókuszreszelék
1/2 bögre akácméz
1 bögre hajdinacsíra liszt
1 db lime héja reszelve

A kesut a kókusszal aprítjuk, majd hozzá keverjük a többi hozzávalót. Az előzőhöz hasonlóan készítjük elő a tortácskákat.

A krémhez:
1 kg fehér húsú őszíbarack
2-4 ek útifű maghéjpor

A díszítéshez áfonya és menta

A barackot megháhoztam, és pürésítettem. Belekevertem a sűrításre szolgáló útifű maghéjport -ami mellesleg remek étkezési rost. Miután ez a rostanyag megszívva magát besűrítette a barackpürét, bele töltöttük a formákba. Díszítés és kész!
Ezt is mindenki boldogan eszegette.


Készítettem egy isteni körtés citromfű fagyit is, de ezt elfelejtettem felkínálni a vendégeknek. Kár, mert szerintem nagyon finom lett.

2 bögre áztatott kesudió
1 bögre friss körtelé (egészen apró körtécskéket kaptunk egy kolléganőnktől, és hirtelen nem is tudtam, mi lesz vele. Aztán kipattant a fejemből:))
sok friss citromfű
1/4-1/2 bögre akácméz
1tk vanília kivonat
1 rúd vanília magjai
1/4 bögre kókuszolaj

Az olaj kivételével mindent turmixolunk. A megolvasztott kókuszt ekkor adjuk hozzá, és átforgatjuk a masszát ezzel is. Na itt jött a technika! Akinek fagyigépe van, semmi gond, készítse el a szokásos módon. Anélkül sincs gond, mert betesszük a fagyasztóba, és gyakori átkevergetés mellett szépen megfagy. Én azonban kaptam kölcsön egy Fábry show-ba illő kelet-német műkincset.


Ebbe az ufóba töltöttem a kis csodakrémemet, amit miután behelyezünk a fagyasztóba, rázárjuk az ajtót és bedugjuk a konektorba. És így döngicsélt az ndk-s ufó egészen addig, amíg vagy megfagyott -szinte előbb mint a fagyi-, vagy csak nem bírta tovább keverni a masszát. A ényeg, hogy a fagylalt isteni lett!



Minden jól sikerült, nagyon kellemes esténk volt, mediterrán hangulatban a kertben, kellemes helyi borokkal -egy kellemes szlovén roseval kiegészítve.

Egyetlen gondom ezekkel az édességekkel, hogy igen zsírosak. Mivel étkezésem nagy részét nekem is zöldség gyümölcs alkotja, nem hogy kívánnám a sok olajos magot, inkább még nehezebbenek érzem. Ezért használtam az avokádó mellett banánt, a tésztákba pedig hajdinát is. De még mindig érdemes kísérletezni a könnyebb változatokon. 

Berta pedig egy éves lett!

3 megjegyzés:

Gitta írta...

Gratulálok! És nagyon jók a receptek!

Annipanni írta...

Boldog Születésnapot Norka!! És Bertának is Boldog szülinapot!!! :))

A hamik istenien néznek ki, hmmmmm.... és biztos nagyon finomak is!

Norka írta...

Gitta! Köszönöm szépen!

Annipanni!Köazönjük a jó kívánságokat! Remélem hamarosan találkozunk!